Sunt o firmă mică, de ce am nevoie de brand?

February 11, 2016 - 6 minutes read

DDe ce am nevoie de un brand?acă ai o firmă mică, sau ești doar un freelancer, cu siguranță te-ai întrebat cel puțin odată: de ce am nevoie de un brand? Un răspuns clasic la această întrebare este: firmele mari cheltuiesc milioane pe un brand, în timp ce firmele mici își văd înainte de treaba lor. Chiar și antreprenorii care cred în branding își găsesc foarte greu loc pe lista lor de priorități pentru a creea un brand pentru mica lor afacere.

De ce am nevoie de brand?

Noi credem în brand-uri, dar cum să convingem un atelier de reparații pantofi sau un magazin de legume că au nevoie de un brand?

Poate că primul lucru ar fi să renunțăm pentru moment la cuvântul englezesc brand și să folosim ce va mai accesibil, cum ar fi reputație. Acum am putea reformula întrebarea din titlu astfel: ce nevoie are firma mea de reputație? Credeți că puteți răspunde la această întrebare mai simplu decât la prima?

Branding-ul sau construirea reputației este un proces ce  se referă la impresia pe care firma ta o face în rândul clienților și partenerilor de afaceri, în general în piață.Pentru ca acest proces să fie unul eficient trebuie mai întâi să găsiți acea calitate a afacerii care vă diferențiază de restul, acea caracteristică unică a  afacerii ce o face să iasă în față.

Bineînțeles că multe afaceri mici au o reputație bună și fără să se gândească la strategia de branding,dar gândiți-vă cât  de mult ar crește afacerea dacă această creștere a reputației ar fi controlată și gândită din timp.

Există doua etape în construirea unui brand, așa cum am spus prima etapă este de a găsi acea caracteristică unică ce diferențiază afacerea de toate celelalte din branșă. A doua etapă a acestui proces este să vă asigurați că toate aspecte afacerii sunt aliniate cu acea caracteristică, adică firma prin tot ceea ce face trebuie să inspire și să comunice acea calitate unică. Este vorba despre de a  aplica valorile în care firma crede în tot ceea ce firma face, în mod constant.

Cum să creezi impresia corectă

Chiar dacă crezi cu tărie ca brandingul e o prostie sau nu e pentru tine, să știi că nu ești singurul.

Foarte multe companii mici, prin vocea proprietarului, cred că  brandingul e o treabă pentru companii mari, care au bugete de marketing, angajează specialiști pentru că își permit acest lucru. Parțial acest lucru poate fi adevărat dar, sunt multe alte lucruri mici care stau la baza reputației firmei: felul în care răspunzi la telefon, numele firmei, website-ul, cărțile de vizită etc.Toate acestea construiesc în timp reputația firmei, toate fac parte din procesul de branding.Deci poți lăsa lucrurile la voia întâmplării sau poți să îți controlezi cu grijă pașii în a crea o reputație bună. Acest proces este continuu și nu se termină niciodată atât timp cât afacerea este activă. Un exemplu de  firmă mică pentru care am creeat un brand este Mica Fermă. Producători locali de produse alimentare naturale sunt foarte mulți, dar ca să ieși din rând trebuie să creezi ceva care te poate identifica. Un nume bun, o reputație bună te recomandă, creează trafic pe website-ul afacerii devine memorabilă prin felul în care îți tratezi clienții, prin felul în care rezolvi situațiile neplăcute,etc. Afacerile nu dețin cu adevărat un brand,ele au acest brand în custodie,reputație e un lucru ce evoluează constant și tine doar de bine ca această evoluție să fie în bine sau în rău.

Răbdare

Așa cum am spus un brand se creează în timp,răbdarea este ceea ce lipsește în cele mai multe cazuri firmelor mici.Nu de puține ori am întâlnit firme sau proprietari de afaceri mici care după ce au realizat un logo sau o campanie vor să vadă rezultate spectaculoase în vânzări.Brand-ul se construiește în ani.O creștere rapidă și nesănătoasă are toate șansele să devină un eșec de răsunet.

Tags: , ,