Cum să faci un social media plan?

January 14, 2016 - 9 minutes read

cum sa faci un social media planCum să faci un social media plan?

Dacă ai o afacere cu siguranță vei dori să folosești rețelele de socializare pentru a-ți crește business-ul. Pentru că orice lucru bine făcut trebuie să aibă un plan și niște obiective înainte de a scrie și posta articole și imagini pe rețelele de socializare trebuie să știi de ce o faci și unde vrei să ajungi. Cu alte cuvinte ai nevoie de un social media plan. Nevoia de un plan este cu atât mai mare cu cât folosești mai multe rețele de socializare ce au utilizatori diferiți cu educație și așteptări diferite. Așadar, cum să faci un social media plan?

Dar ce este un social media plan?

Planul de social media, mai pe românește este rezumatul tuturor materialelor, articolelor fotografiilor etc, pe care dorești să le afișezi pe rețelele de socializare și obiectivele pe care speri să le atingi prin folosirea acestora. Pentru a determina  ce obiective îți dorești să atingi, în primul rând trebuie să știi unde te afli la momentul prezent, adică momentul în care planul tău este pus în aplicare.

Pasul 1 Social Media Audit

Pentru a avea o imagine clară a situației în care este brandul sau compania ta este văzută pe rețelele de socializare trebuie să faci un audit. Sună foarte prețios dar termenul împrumutat din contabilitate exact la asta se referă, fotografia unei situații.

În legatură cu acest social media audit vom mai reveni și în alte articole deocamdată dăm doar o listă de întrebări la care auditul trebuie să raspundă:

  • Ce rețele de socializare folosește compania?
  • Care este numărul de utilizatori pe fiecare rețea ce urmăresc compania?
  • Există alte pagini/ conturi pe rețelele de socializare ce pot fi confundate cu ale companiei? Daca DA, care sunt și câți utilizatori au?
  • Care este frecvența postărilor pe fiecare rețea de socializare?
  • Care este rata de distribuire/comentarii pe 10/100 de postări?
  • Ce așteptări au utilizatorii pe fiecare rețea?- foarte grea și foarte importantă întrebare!

Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să urmăriți anumite lucruri: care sunt postările cu cele mai multe vizionări,distribuiri comentarii (faceți un calsament al subiectelor),

  • Ce fel de informații așteaptă utilizatorii fiecărei rețele?

Odată ce, acest audit vă creează o imagine reală și completă a situației în care conturile companiei dvs. pe diferite rețele de socializare se află puteți începe dezvoltarea planului de social media.

Pasul 2 Definiți obiectivele

Primul pas în orice social media plan este să stabiliți obiectivele și țintele pe care doriți să le atingeți în urma implementării planului. Acum că știți unde vă aflați datorită auditului acest pas este mai simplu.

Obiectivele trebuiesc definite pe fiecare rețea de socializare în parte,separat luând în considerare particularitățile rețele. Pentru a defini obiectivele folosiți următoarele criterii:

Specific – se pliază pe fiecare rețea în parte

Măsurabil – trebuie să aveți o unitate de măsură reală – utilizatori,like-uri,nr de distribuiri etc.

Realizabil – obiectivul trebuie să poată fi atins, realist nu utopic

Relevant – obiectivul trebuie să scoată în evidență valori ale companiei

Temporal – definit clar pentru o anumită perioadă de timp ex: săptămâni,luni

Pasul 3 Creează și dezvoltă

Creează conturi noi pe alte rețele dacă după audit rezultă că trebuie să îți înbunătățești imaginea companiei în anumite zone. Atenție conturi noi pe alte rețele de socializare înseamnă un efort în plus  așa că evaluați-vă resursele realist. Dacă, creeați un cont pe care nu îl puteți susține mai bine amânați pasul acesta.

Dezvoltați conturile existente.Verificați dacă conturile existente au o imagine unitară, comunică aceleași valori ale companiei, prin brand-ing și mesaj.Verificați existența datelor de contact, imagini companiei,logo, motto, misiune, viziune dacă e cazul. Pentru a dezvolta conturile folosiți-vă de cross promotion, adică promovați conturile de pe rețele de socializare diferite între ele. Folosiți imagini text și video în diverse combinații.Nu există o rețetă ideală.

Pasul 4 Urmează liderii

Unul din cele mai importante motive să fii activ pe rețelele sociale este pentru că potențialii clienți sunt activi. Asta înseamnă că și competiția e activă. Nu e confortabil, dar folosește mesajele și informațiile pe care ei le pun la dispoziție prin rețelele de socializare pentru a-ți rafina propriul mesaj. O altă sursă de inspirație pentru mesajele companiei tale sunt clienții. Rețelele de socializare sunt izvoare de informații despre cum gândesc, ce așteptări au clienții tăi. Fii foarte atent la cum își definesc ei mesajul, stilul în care o fac. Învață-le obiceiurile, vezi ce distribuie și încearcă să afli de ce.

Pasul 5 Plan de conținut și calendar editorial

Planul de conținut trebuie să răspundă la câteva intrebări:

  • Ce fel de conținut postați pe fiecare rețea – text, foto,video, mixt
  • Caracterul conținutului – idei, strategii, glume,tutoriale,mesaje promotionale etc.
  • Cine creează conținutul – desemnați persoana care se ocupă,fiecare persoană va imprima mesajelor companiei și o tentă personală așa că dacă există mai multe surse aveți grijă să fie coerente.
  • Cine promovează conținutul pe care îl postați.

Calendarul editorial trebuie să conțină următoarele informații, zilele săptămânii cu orele la care se postează pe fiecare rețea.Stabiliți un sablon al tipului de informație editorială pe care o postați. Puteți lua ca exemplu următoarea schemă:

  • 50% din conținut trebuie să facă trimitere la website/blog
  • 25% din conținut trebuie filtrat din alte surse
  • 20% din conținut trebuie să se refere la companie
  • 5% din conținut trebuie să se refere la oameni ,resurse umane,valori

Pasul 6 Testează, Evaluează, Ajustează

Planul pe care l-ai dezvoltat nu este unul fix. El trebuie testat pe perioade scurte pentru a obține rezultate intermediare. În funcție de rezultatele intermediare planul trebuie ajustat.Evaluarea planului și a rezultatelor acestuia trebuie facută în permanență fără a pierde din vedere obiectivele finale.Urmărește rezultatele postărilor cu un url shortener ex:bit.ly, goo.gl, ow.ly, majoritatea sunt gratuite.Cere utilizatorilor păreri despre profilele companiei, vei avea surpriza ca mulți să îți răspundă.

Dacă v-a plăcut articolul și vă interesează materiale referitoare la acesta, cum ar fi  de exemplu de structura unui media plan sau structura unui audit social media contactați-ne la office@websitemechanic.ro.

 

 

Tags: , ,