Cum scrii un brief pentru un website

February 8, 2016 - 10 minutes read

Cum scrii un brief pentru un websiteCum scrii un brief pentru un website

Dacă ai ajuns să citești acest articol înseamnă că intenționezi să îți faci un website sau ai primit sarcina de a scrie un brief (rezumat) pentru un website. La sfârșitul acestui articol ar trebui să ai noțiunile de bază și să duci la bun sfârșit acest proces absolut obligatoriu pentru realizarea unui website. Am explicat ce este un website brief aici, așadar să trecem la treabă.Cum scrii un brief pentru un website?

Pentru a fi mai ușor de înțeles  vom dezvolta pe etape acest proces pentru a-l parcurge pas cu pas.

Primii pași

Agenția web design cu care a-ți decis să realizați website-ul are nevoie sa afle informații cât mai multe despre noul său proiect. Introducere ar trebui să conțină:

  • Câteva paragrafe despre compania reprezentată de website, domeniu de activiate, istoric,etc.
  • Produsele pe care le vinde sau serviciile pe care el oferă
  • Numărul de angajați,sedii, puncte de lucru,magazine
  • Compania este internationala, națională, regională,detalii despre zona în care activează
  • Descrie în 8-10 cuvinte compania: (exemplul:dinamică,prietenoasă,de încredere,inovativă, etc)

Website-ul vechi

Dacă există deja un website, informează agenția. Ei vor culege de acolo date importante despre viitorul site. Nu tot ceea ce e vechi e neapărat și rău, așa că trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:

  • Ce e bun la vechiul website?
  • Ce e rău la vechiul website?(culori, butoane,funcționalități)
  • Când a fost făcut și cine la făcut?
  • Care este nivelul traficului în prezeent?
  • Care este profilul demografic al vizitatorilor ?
  • De pe ce brows-ere și dispozitive este accesat ?
  • Cât de des o vizită pe site se transformă în vânzare? Rata de conversie
  • Cine face parte din echipa ce administrează website-ul?

Pentru ca o agenție să creeze website-il pe care tu sau compania îl dorește, trebuie să știe care sunt motivele pentru care vechiul website va fi înlocuit. Orice alt detaliu relevant despre vechiul site trebuie menționat.

Noul website

A venit și timpul noului website. Ce așteptări ai de la noul website? Cel mai bun punct de plecare ar fi următorul:

  • Subliniază în primul rând țintele noului website( ex: creșterea traficului,creșterea vizibilității companiei,lansare noua de produs sau serviciu, lansarea unui nou logo sau identitate a companiei)
  • Care este audiența căreia se adresează website-ul? Care este profilul demografic al audienței vizate?( ex: copii, adulți, statut social, venituri, nivel educațional,locatie)
  • Cum accesează publicul țintă website-ului tău, de pe ce dispozitive mobile și cu ce frecvență?
  • Noul site face parte dintr-o campanie de schimbare a imaginii companiei sau lansare a unui nou produs sau serviciu?
  • Care este atuul cel mai important al produselor sau serviciilor oferite?
  • Cum arată industria în care activează compania?
  • Este piața saturată de competiție? Care sunt competitorii principali?
  • Pentru magazinele online trebuie precizate si alte detalii: modalități de plată și livrare,servicii conexe vânzării.

Bugetul

Probabil cea mai importantă parte a proiectului de realizare a website-ului.Trebuie să vă decideți la un buget și să rămâneți la el până la finalul proiectului. Tendința de a mări bugetul este naturală și vine din necesitatea de a acoperi toate facilitățile pe care ele descoperiți pe parcursul derularii proiectului.

Există și aici câteva întrebări la care agenția trebuie să aibă răspunsuri clare:

  • Care este bugetul pentru dezvoltarea website-ului?
  • Bugetul prevede si designul unei noi identitati vizuale?Logo,Sigla
  • Care este bugetul pentru mentenanță?
  • Care este bugetul pentru găzduire?
  • Care este bugetul preconizat pentru online marketing pentru următoarele 6 luni?

Cum arată noul website

Website-ul trebuie să fie o extensie ca identității companiei in offline, a campaniilor de marketing în cazul în care derulați vreuna.Orice materiale tipărite aveți furnizațile agentiei de web design dacă ele sunt relevante pentru felul în care doriși să arate noul website.Pentru ca agenția să aibă cele mai apropiate idei de modelul ideal trebuie să îi dați și câteva exemple de website-uri,nu neapărat ale concurenței, care vă plac și a-ți dori să  le urmați.Agenția va ști să aleagă astfel culorile,poziționare elementelor și funcționalitățile.

Conținutul

În primul rând trebuie să stabiliți cine se va ocupa de conținut.Apoi, ce fel de conținut necesită noul website și care e frecvența cu care va fi adăugat în fiecare secțiune.Dacă nu aveți resursele necesare pentru a pune conținut în anumite secțiuni nu le dezvoltați încă.Conținutul la fel ca și culorile și aspectul website-ului trebuie să conțină același ton,aceeași frazologie.Constanța este cheie succesului.

In ceea ce privește imaginile,logo-urileși materialele video puneți totul la dispoziția agenției.Aveți grijă la calitatea tehnică a materialelor.Nu orice fotografie poate fi postată pe un website.

Specificații tehnice

Există pentru orice website o sumă de informații pur tehnice pe care orice agenție vi le va cere:

  • Cine este deținătorul legal al domeniului?
  • Unde se face găzduirea?
  • Server-ul pe care este găzduit este Windows sau Linux?
  • Web site-ul trebuie să fie mobile, accesabil de pe tabletă sau smartphone!
  • Alte specificații tehnice: marime fișiere video sau audio, transmisii live, posibilitatea de descărcare/încărca fișiere.

Mentenanța

Mentenanța este o parte a procesului de realizare și menținere funcțională a website-ului pe care foarte multă lume o neglijează în prima parte a proiectului, cea de dezvoltare.Câteva clarificări sunt necesare încă de la început:

  • Ai compenteța și resursele să administrezi in cadrul companiei website-ul?
  • Cine este responsabil cu mentenanța website-ului?
  • Ai o soluție de rezervă în cazul în care angajatul responsabil părăsește compania?
  • Preferi un contract de mentenanță cu agenția? Care sunt condițiile?

Promovarea

Lansarea unui website presupune și o campanie de promovare indiferent de mărimea ai.Dacă a-ți prevăzut o astfel de campaniei atunci treceți asta în buget și în brief și informați agenția despre intențiile voastre legate de website pentru utmatoarele 4-6 luni.Promovare unui website proaspăt lansat, optimizarea pentru motoarele de căutare  și social media sunt vitale.Deși strategia de marketin online este foarte complexă vom enumera aici doar câteva linii generale ce trebuiesc avute în vedere:

  • Campanii Social Media
  • SEO
  • Campanii Pay-Per-Click
  • Email marketing
  • Marketing de conținut – blogging
  • Marketing afiliat

Promovare Offline

Succesul unui website depinde foarte mult și de susținerea de campanii offline,de promoții bannere stradale, afișe și alte tipuri de  promovare clasică. Promovarea clasică nu face decât să completeze campania de promovare online.

Concluzii

Brief-ul website-ului ar trebui încheiat cu niște concluzii.Aici trebuiesc subliniate idei principale pe care agenția să le aibă în vedere.Tot în acestă secțiune includeți și un program cu defășurarea în timp a fiecărei etape din realizarea noului website. Succes!

Dacă totuși nu reușiți să întocmiți acest document sau aveți întrebări ne puteți contacta la office@websitemechanic.ro

Tags: , ,